• Home
  • Popularne pytania

Pytania ogólne

Aby co dwa tygodnie mailowo otrzymywać informacje dotyczące Gdańskiej Karty Mieszkańca, jej funkcjonalności oraz bieżących wydarzeń w mieście, konieczne jest wyrażenie przez Ciebie zgody na wysyłkę newslettera. Zgodę możesz wyrazić po zalogowaniu się do swojego konta w zakładce Profil, w sekcji Zainteresowania przesuwając suwak przy komunikacie Wyrażam zgodę na przesyłanie newslettera (suwak powinien zmienić kolor na zielony). Na koniec kliknij Zapisz zainteresowania - od tej pory będziesz otrzymywał newsletter Karty Mieszkańca.

W każdej chwili możesz usunąć zgodę na otrzymywanie newslettera - w tym celu napisz do nas na adres karta@jestemzgdanska.pl

W przypadku utraty Karty Mieszkańca należy zalogować się na swoje konto i zablokować zagubioną Kartę Mieszkańca. Następnie należy udać się do Centrum Obsługi Gdańskiej Karty Mieszkańca przy alei Grunwaldzkiej 148 w celu odebrania duplikatu Karty Mieszkańca. Duplikat kosztuje 20zł.

Uwaga! Aby otrzymać duplikat Karty Mieszkańca ze zdjęciem powinieneś złożyć wniosek o duplikat - zrobisz to po zalogowaniu się do swojego konta. Jeśli nie chcesz składać wniosku online, udaj się do Centrum Obsługi przy Grunwaldzkiej 148. Duplikaty Karty Mieszkańca ze zdjęciem są wydawane w punkcie ZTM przy ulicy Na Stoku 49 (po wcześniejszym złożeniu wniosku online lub wizycie w Centrum Obsługi przy Grunwaldzkiej 148).

Tak,​ jedna osoba może odebrać karty dla całej rodziny, posiadając wydrukowane potwierdzenia zakupu kart.

Jeśli została wybrana weryfikacja w punkcie, wówczas należy zabrać ze sobą dokumenty potwierdzające uprawnienia poszczególnych członków rodziny do otrzymania Gdańskiej Karty Mieszkańca.

Jeśli została wybrana weryfikacja online i wniosek każdego z członków rodziny został zweryfikowany poztywnie, wówczas wystarczy, że osoba udająca się po odbiór Gdańskich Kart Mieszkańca zabierze ze sobą potwierdzenia zakupu kart dla każdej osoby z rodziny, wydrukowane z kont osób wnioskujących o Gdańską Kartę Mieszkańca.

Nie. Niepersonalizowana Karta Mieszkańca kosztuje 1 zł, natomiast Karta Mieszkańca ze zdjęciem kosztuje 2 zł. Kartę można nabyć za pośrednictwem strony www.jestemzgdanska.pl i opłacić ją przelewem internetowym lub gotówką w Centrum Obsługi Gdańskiej Karty Mieszkańca przy alei Grunwaldzkiej 148.

Osoby niepełnoletnie są uprawnione do korzystania z Karty Mieszkańca pod warunkiem, że ich Przedstawiciel Ustawowy (matka, ojciec, opiekun prawny) jest Osobą Uprawnioną, czyli może przedstawić przynajmniej jeden z poniższych dokumentów wystawiony na swoje imię i nazwisko z adresem gdańskim:
 

  • potwierdzenie zameldowania na pobyt stały (nie starsze niż 3 lata) - uprawnienie zostanie nadane na 3 lata LUB
  • potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy - uprawnienie zostanie nadane zgodnie z datami określonymi na zameldowaniu czasowym, ale nie dłużej niż na 3 lata LUB
  • karta pobytu (dla obcokrajowca) - dla pobytu stałego uprawnienie zostanie nadane na okres maksymalnie 3 lat; dla pobytu czasowego uprawnienie zostanie nadane na okres ważności dokumentu, ale nie dłużej niż 3 lata LUB
  • umowa najmu mieszkania - uprawnienie zostanie nadane zgodnie z datami określonymi na umowie, ale nie dłużej niż na 3 lata LUB
  • umowy za media (zamiast rachunków, chyba że na rachunku jest wskazana data ważności umowy) - uprawnienie zostanie nadane zgodnie z datami określonymi na umowie/fakturze, ale nie dłużej niż na 3 lata LUB
  • dowód rozliczenia podatku w Gdańskim Urzędzie Skarbowym (złożony elektronicznie lub z pieczątką US; tylko pierwsza strona) - uprawnienie zostanie nadane do 10 maja kolejnego roku. Uwaga! Konieczne jest przedstawienie PIT 37, PIT 38, PIT 36, PIT 28, PIT 36L lub PIT 40A, który wskazuje, że dana osoba faktycznie rozliczyła swój podatek w Gdańskim Urzędzie Skarbowym. PIT 11, który otrzymujemy od pracodawcy, jest dokumentem informacyjnym i nie wskazuje, że PIT ostatecznie został rozliczony w Gdańsku LUB
  • decyzja wymiaru podatku od nieruchomości (gruntowy) - uprawnienie zostanie nadane 1 rok od dnia wydania dokumentu LUB
  • potwierdzenie własności mieszkania (akt notarialny) lub wypis z księgi wieczystej - uprawnienie zostanie nadane na 3 lata LUB
  • zaświadczenie o zamieszkaniu dziecka w Bursie Gdańskiej im. Ireny Sendlerowej - uprawnienie zostanie nadane na czas przebywania w bursie LUB
  • zaświadczenie o zamieszkaniu w domu studenckim uczelni mającej siedzibę w Gdańsku - uprawnienie zostanie nadane na czas obowiązywania dokumentu.


Osoby niepełnoletnie nie mogą samodzielnie założyć konta użytkownika w Systemie Karty Mieszkańca ani samodzielnie złożyć wniosku papierowego o Kartę w Centrum Obsługi Gdańskiej Karty Mieszkańca.

Aby osoby niepełnoletnie mogły korzystać z Karty Mieszkańca ich Przedstawiciel Ustawowy jest zobowiązany do złożenia wniosku o Kartę Mieszkańca w ich imieniu poprzez:

  • Założenie Konta Rodzinnego w Systemie Karty Mieszkańca lub złożenie wniosku papierowego w Centrum Obsługi Gdańskiej Karty Mieszkańca,
  • Opłacenie wszystkich wnioskowanych Kart Mieszkańca,
  • Zweryfikowanie się w odpowiednim dokumentem potwierdzającym,
  • Odebranie Kart Mieszkańca.

Do założenia konta użytkownika i odbioru Karty Mieszkańca ​dla osoby niepełnoletniej nie jest wymagany indywidualny adres e-mail. Przedstawiciel Ustawowy może podjąć decyzję o udostępnieniu osobie niepełnoletniej możliwości zarządzania swoim kontem użytkownika w Systemie Karty Mieszkańca ​poprzez dodanie indywidualnego adresu e-mail użytkownika. Dzięki temu użytkownik niepełnoletni może logować się do swojego konta, może zarządzać swoimi zainteresowaniami, widzi historię wykorzystania darmowych wejść i zniżek w ramach swojej Karty.

Przedstawiciel Ustawowy ​poprzez swoje indywidualne konto użytkownika może zarządzać kontem osoby niepełnoletniej. Może zmieniać dane konta użytkownika, ma wgląd w wykorzystane darmowe wejścia oraz zniżki, może w imieniu osoby niepełnoletniej odstąpić od umowy, usunąć konto z systemu, złożyć reklamację.

Osoba niepełnoletnia nie może samodzielnie odłączyć swojego konta od konta Przedstawiciela Ustawowego.

Aktualnie dzięki Karcie Mieszkańca możesz na przykład.:
 
  • korzystać z bezpłatnych wejść raz w roku do najważniejszych gdańskich instytucji,
  • korzystać z rabatów sięgających nawet 70% u blisko 200 partnerów Karty Mieszkańca,
  • kupować bilety na wydarzenia miejskie z rabatem,
  • dodać swojemu dziecku pakiet bezpłatnych przejazdów na dany rok szkolny i tym samym umożliwić mu korzystanie bezpłatnie z gdańskich autobusów i tramwajów ZTM,
  • doładowywać swoją Kartę Mieszkańca płatnymi, imiennymi biletami okresowymi na komunikację miejską i dzięki temu podróżować bezpłatnie SKM/PKM/POLREGIO w granicach Gdańska lub jeśli jesteś osobą uprawnioną do bezpłatnych przejazdów w ZTM, możesz dodać dokument uprawniający Cię do ulgi, by podczas kontroli biletowej okazywać jedynie Kartę Mieszkańca,
  • kupować bilety okresowe i bilety dobowe w aplikacji Jestem z Gdańska oraz okazywać bilet zakupiony w aplikacji podczas kontroli biletowej,
  • dzięki aplikacji Jestem z Gdańska możesz wypożyczać i oddawać książki w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku, dokonywać zgłoszeń do Gdańskiego Centrum Kontaktu oraz w łatwy sposób opłacać podatki,
  • gromadzić punkty i zdobywać nagrody w konkursach organizowanych w ciągu roku, takich jak np. konkurs bożonarodzeniowy,
  • głosować na projekty Budżetu Obywatelskiego w wygodny i bezpieczny sposób.

Kartę Mieszkańca możesz nabyć za 1 pln, jeżeli jesteś osobą pełnoletnią i spełniasz przynajmniej jeden z poniższych warunków oraz możesz przedstawić na to stosowny dokument potwierdzający:
 

  • potwierdzenie zameldowania na pobyt stały (nie starsze niż 3 lata) - uprawnienie zostanie nadane na 3 lata LUB
  • potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy - uprawnienie zostanie nadane zgodnie z datami określonymi na zameldowaniu czasowym, ale nie dłużej niż na 3 lata LUB
  • karta pobytu (dla obcokrajowca) - dla pobytu stałego uprawnienie zostanie nadane na okres maksymalnie 3 lat; dla pobytu czasowego uprawnienie zostanie nadane na okres ważności dokumentu, ale nie dłużej niż 3 lata LUB
  • umowa najmu mieszkania - uprawnienie zostanie nadane zgodnie z datami określonymi na umowie, ale nie dłużej niż na 3 lata LUB
  • umowy za media (zamiast rachunków, chyba że na rachunku jest wskazana data ważności umowy) - uprawnienie zostanie nadane zgodnie z datami określonymi na umowie/fakturze, ale nie dłużej niż na 3 lata LUB
  • dowód rozliczenia podatku w Gdańskim Urzędzie Skarbowym (złożony elektronicznie lub z pieczątką US; tylko pierwsza strona) - uprawnienie zostanie nadane do 10 maja kolejnego roku. Uwaga! Konieczne jest przedstawienie PIT 37, PIT 38, PIT 36, PIT 28, PIT 36L lub PIT 40A, który wskazuje, że dana osoba faktycznie rozliczyła swój podatek w Gdańskim Urzędzie Skarbowym. PIT 11, który otrzymujemy od pracodawcy, jest dokumentem informacyjnym i nie wskazuje, że PIT ostatecznie został rozliczony w Gdańsku LUB
  • decyzja wymiaru podatku od nieruchomości (gruntowy) - uprawnienie zostanie nadane 1 rok od dnia wydania dokumentu LUB
  • potwierdzenie własności mieszkania (akt notarialny) lub wypis z księgi wieczystej - uprawnienie zostanie nadane na 3 lata LUB
  • zaświadczenie o zamieszkaniu dziecka w Bursie Gdańskiej im. Ireny Sendlerowej - uprawnienie zostanie nadane na czas przebywania w bursie LUB
  • zaświadczenie o zamieszkaniu w domu studenckim uczelni mającej siedzibę w Gdańsku - uprawnienie zostanie nadane na czas obowiązywania dokumentu.

Wniosek online

Jeżeli złożyłeś wniosek online w Systemie Karty Mieszkańca za pośrednictwem strony www.jestemzgdanska.pl powinieneś odebrać Kartę w Centrum Obsługi Gdańskiej Karty Mieszkańca przy alei Grunwaldzkiej 148. Godziny otwarcia Centrum Obsługi:
poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek 08:00-18:00
środa 09:00-18:00
sobota 10:00-16:00
niedziela nieczynne
przerwa w obsłudze, poniedziałek-sobota 13:00-13:30

Wniosek w Centrum Obsługi Gdańskiej Karty Mieszkańca przy alei Grunwaldzkiej 148 

Możesz złożyć wniosek w formie papierowej i od ręki odebrać Kartę Mieszkańca bez zdjęcia w Centrum Obsługi Gdańskiej Karty Mieszkańca przy alei Grunwaldzkiej 148. UWAGA! O terminie odbioru Karty Mieszkańca ze zdjęciem zostaniesz powiadomiony.

Listę obiektów przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w których można skorzystać z bezpłatnych wejść z Kartą Mieszkańca, znajdziesz TUTAJ. Lista jest na bieżąco aktualizowana.

Potrzebujesz Pomocy?



+48 58 300 06 59
pon-pt: 09:00 - 17:00