Siła kobiecości. Obrazy Resy Mashoodiego

image
Resa Mashoodi to mistrz malarskiej metafory. Tworzy baśniowe, piękne i niepowtarzalne wizerunki kobiet, które stanowią jego swoiste alter ego. To wielbiciel kunsztu kobiecego ciała, które maluje XVI-wieczną techniką malarską, polegającą na kilkuwarstwowym, cienkim nakładaniu farby i lakieru. Efekt jest absolutnie niezwykły – obrazy pełne blasku i głębi.
Artysta jest bez wątpienia gwiazdą berlińskiego undergroundu, przez długi czas był związany z nieistniejącym już Domem Sztuki Tacheles, gdzie prowadził swoją galerię Ora et Labora. Na wystawie w Muzeum Narodowym w Gdańsku pokaże 23 obrazy, w tym cztery z tzw. „cyklu gdańskiego”.

Resa Mashoodi (rocznik 1965) urodził się w Teheranie w niekonwencjonalnej irańskiej rodzinie: inteligenckiej, otwartej, ciekawej świata i ludzi, w której sztuka była od zawsze obecna. Jego babcia była malarką i zarazem pierwszą nauczycielką chłopca. To jak dotąd najważniejsza osoba w życiu Resy Mashoodiego i jego mentorka. To właśnie ona – jako że dużo podróżowała i zwiedzała – nauczyła wnuka również sztuki europejskiej i zaszczepiła mu miłość do twórczości impresjonistów czy postimpresjonistów, z Paulem Gauguinem na czele. To ona pokazała mu wyjątkowe kobiety i ich cielesność, którą malował Amadeo Modigliani. Świat artysty zmienił się bezpowrotnie w 1979 roku, kiedy wybuchła wielka rewolucja islamska. Sześć lat później zdecydował się na ucieczkę z rodzinnego kraju. Drogę do Pakistanu przez pustynię pokonał pieszo, by w końcu w 1986 roku zamieszkać w Niemczech.

Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów)
Termin: wernisaż 6.07.2019, godz. 18.00, wystawa czynna 7.07–8.09.2019
Kuratorka: Małgorzata Paszylka-Glaza, współpraca: Iwona Kohnke

Więcej informacji TUTAJ

Blind Date, oil, acrylic on canvas, 120x120 cm, Fot. Julia Tanzer