Image

100 procent niskopodłogowych tramwajów w Gdańsku


Od 5 marca wszystkie gdańskie linie tramwajowe obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki zakończonej niedawno dużej inwestycji, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańska.

Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, spośród tych w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które oferuje pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową. W piątek 5 marca oficjalnie za 46 lat służby podziękował ostatnim legendarnym stopiątkom, czyli wysokopodłogowym tramwajom Konstal 105N.

Od 5 marca flotę tramwajową Gdańskich Autobusów i Tramwajów stanowią wyłącznie pojazdy niskopodłogowe. To łącznie 141 tramwajów przyjaznych osobom poruszającym na wózkach inwalidzkich, osobom o ograniczonych możliwościach poruszania, rodzicom z wózkami dziecięcymi. To 141 tramwajów przyjaznych wszystkim pasażerom.

Największa rodzina tramwajów w historii Gdańska

Dokładnie 46 lat temu - 5 marca 1975 r.  na gdańskie tory wyruszył pierwszy wagon typu 105N. Kursował na linii nr 2 Oliwa – Śródmieście. Kolejne cztery wagony dotarły do w następnych dniach. Do Gdańska tramwaje Konstal 105N (i jego nowsza wersja - 105Na) dostarczane były w latach 1975-1990. Tramwaje popularnie zwane stopiątkami stały się bardzo popularnymi tramwajami, nie tylko w Gdańsku, ale w całej Polsce. W wielu miastach nadal obsługują linie komunikacyjne.

Wyprodukowanych zostało ponad 3500 wagonów „105”, z czego łącznie 274 wagony jeździły w naszym mieście, trwale zapisując się w historii Gdańska. Była to największa rodzina tramwajów w historii komunikacyjnej Gdańska. Przez 9 lat - w latach 1988-1997 - tramwaje te stanowiły 100% taboru tramwajowego w Gdańsku, takiej sytuacji nigdy wcześniej nie było.

W Gdańsku w ostatnich latach „105” sukcesywnie wycofywane były z ruchu i zastępowane nowymi tramwajami. Teraz z ruchu wyłączone zostały ostatnie trzy składy „105”, które do 4 marca tego roku obsługiwały linię nr 8 Jelitkowo - Stogi.

Nowoczesne gdańskie tramwaje

Całkowite wycofanie z ruchu tramwajów wysokopodłogowych możliwe było dzięki zakończonej niedawno dużej inwestycji, czyli zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo dla Gdańska.

Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to nowoczesne pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Wyposażone są także w zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Nowe tramwaje Pesa Jazz Duo posiadają szereg rozwiązań, które dodatkowo podnoszą komfort jazdy pasażerów. W pojazdach zamontowane zostały gniazda USB. Posiadają nowoczesny system klimatyzacji i ogrzewania, kierujący strumień powietrza na ściany boczne. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna barwa oświetlenia, ta zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.

Wartość całego, składającego się z dwóch transz, zamówienia, czyli łącznie 30 tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z pakietami specjalistycznymi to ponad 271 mln zł brutto. Pierwsza transza zamówienia, czyli 15 nowych tramwajów wraz z pakietami specjalistycznymi uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 83,5 proc. w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IV A.